المؤید (أی أبه ) ودوره السیاسی فی خراسان ( 548 هـ - 1153م / 568 هـ / 1173م)
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
تشیع قراقویونلوها (780-872 هـ .ق)
محققان گوناگون قراقویونلوها را شیعه امامی، شیعیان غالی و تندرو و برخی دیگر ازاهل تسنن دانستهاند. با بررسی ملاکهای و معیار های شیعه بودن و تطبیق آنها بر قراقویونلوها میتوان تشیع قراقویونلوها را اثبات نمود اما در عین حال باید قراقویونلوها را واجد نوعی از تشیع بنام تشیع طریقتی یا تشیع صوفیانه دانست که از طریق فرآیند شیعه شدن مذهب اهل سنت ایجاد شده است و از طریق جریان های صوفیانه راه خود را پیمود...
متن کاملشورش محمدخان بلوچ در سالهای 1142 هـ. ق تا 1146 هـ. ق: علل و پیامدها
این پژوهش در پی یافته هایی برای این پرسشهاست که اولاً شورش محمدخان بلوچ، از نخبگان سیاسی و نظامی دوران پایانی صفویه، که از حمایت قومی بلوچ ها و مساعدت سنی مذهبان جنوب ایران برخوردار شد، از چه عواملی نشأت میگرفت و اهداف آن چه بود؟ ثانیاً این شورش چه سرنوشتی پیدا کرد و چرا ؟ و ثالثاً پیامدهای آن چه بود ؟ این شورش که از سنخ کشمکشهای نخبگان سیاسی و مذهبی بر سر قدرت سیاسی و هویت طلبی مذهبی تسنن گرایا...
متن کاملمکتب اعتزالِ خوارزم در روزگار خوارزمشاهیان(628-490 هـ .ق)
مکتب کلامی اعتزال یکی از شکوفاترین و پررونقترین دورههای تاریخی خود را در سرزمین خوارزم و در روزگار خوارزمشاهیان سپری نموده است. این منطقه، نظر به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و تعاملات تجاری با اقوام و ممالک شرقی خاصه با اروپای شمالی- که صحنه نفوذ میراث فکری یونان بود- ملتها، ادیان و مذاهب گوناگون را در خود جای داده بود. این عوامل با توجه به زمینههای فکری و فرهنگی، امنیت اجتماعی و ثبات سیاسی ...
متن کاملسنخشناسی نظام مشروعیت در دوره تیمور(771-807 هـ)
در عصر حکومت تیمور، در جامعه اسلامی بحران مشروعیت ظهور کرده بود زیرا، مشروعیت ناشی از خلافت عباسی به علت سقوط آن دچار تزلزل شده بود و مشروعیت ناشی از مغول نیز نتوانسته بود به طور کامل جایگزین آن گردد.این مسئله در حکومت تیمور که به صورت توامان از هر دو منبع مشروعیت بهره میبرد انعکاس بیشتری داشت، بنابراین مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال است که تیمور با چه راهکارهایی با این بحران روبرو شد؟به نظ...
متن کاملمیرحسین میبدی (مقتول:911 هـ ق)یک بازشناسی تاریخی
از جمله شخصیّتهای قرن نهم هجری، که در آغازین سالهای قرن دهم به دستور شاه اسماعیل صفوی (907 – 930 هـ ق) به قتل رسید، قاضی کمالالدین میرحسین میبدی یزدی بود. در خصوص سوانح زندگانی، منصب و موقعیت اجتماعی و اندیشههای او در منابع آن دوره کمتر رد پایی میتوان یافت. به نظر میرسد عواملی چند پدیدآورندة این سکوت منابع بودهاند. این عوامل هرچه که بوده باشند نتیجة آن فقر اطلاعاتیِ مورخ امروزی از این شخصی...
متن کاملذخیره در منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ژورنال
عنوان ژورنال: مجلة المؤرخ العربى
سال: 2018
ISSN: 2535-2288
DOI: 10.21608/hja.2018.80713